Medical taping voor hond, paard en ruiter

Medical taping wordt binnen de behandeling als extra interventie toegepast om sneller tot een resultaat te komen. De tape zorgt er voor dat het weefsel van het lichaam beter kan regenereren doordat bepaalde processen in het lichaam ondersteund of geactiveerd worden. Door de tape worden dus blokkades die het herstelproces vertragen, verminderd dan wel opgeheven.

De elasticiteit van de tape ten opzichte van de elasticiteit van de huid/vacht zorgt ervoor dat de tape een liftend effect uitoefent op de opperhuid (je ziet golfjes in de tape ontstaan). Hierdoor ontstaat drukvermindering en daardoor worden de bloedcirculatie en de lymfeafvoer weer hersteld. De druk op de pijnreceptoren neemt af en de pijn vermindert direct.

Door gebruik te maken van verschillende tape technieken, kunnen diverse effecten bereikt worden. Een belangrijk effect is het stimuleren van het zelf genezend vermogen van het lichaam.

EasyTaping®-Methode

EasyTaping®-Methode is een Zwitserse methode en is gebaseerd op principes uit de fysiotherapie, manuele therapie en osteopathie. Deze aanpak combineert neuroreflectoire facilitatie met myofasciale sturing. Het effect: versneld functioneel herstel door verbetering van de mechanische sturing van gewrichten en pijnvermindering.

Bij blessures, chronische aandoeningen en ontstekingsreacties ontstaat drukverhoging in de weefsels en pijn met reflectoire aanpassing in de fascia en spieren. Dit veroorzaakt een remmende werking op spieren en gewrichten met functieverlies tot gevolg. Door middel van EasyTesting® technieken wordt getest welke technieken gebruikt moeten worden en in welke richting de tape moet worden aangebracht. Meteen na het tapen wordt pijnvermindering en meer bewegingsvrijheid ervaren. Door het verbeteren van de artrogene sturing en stabiliteit kan er effectiever en met minder pijn worden geoefend en getraind.

Bij pijnklachten en blessures zoekt het lichaam naar manieren om te kunnen blijven bewegen omdat bewegen noodzakelijk is voor het herstelproces. Het lichaam creëert wat we noemen: compensatiemechanismen. Het lichaam zorgt dat je in bepaalde richtingen makkelijker de spieren kunt bewegen en de huidlagen kunt verschuiven. Met hulp van buitenaf, door EasyTape® te plakken in deze richting, is het lichaam in staat beter te compenseren. Hierdoor kan je makkelijker bewegen en sneller herstel.