Dierfysiotherapie

Dieren kunnen net als mensen last hebben van problemen, blessures en stoornissen in het bewegingsapparaat. Dieren zijn sterk afhankelijk van hun bewegingsvrijheid en moeten zonder pijn en belemmering kunnen bewegen. Daarom kunnen dieren ook behandeld worden voor fysiotherapie.

Een dierfysiotherapeut richt zich op het normaliseren c.q. optimaliseren van het bewegingsapparaat, dat wil zeggen het verbeteren en herstellen van gewrichten, spieren, pezen en banden. Maar ook littekens en neurologische ziektebeelden kunnen een indicatie zijn.

Dierfysiotherapie is een paraveterinaire behandelwijze en door het Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij, erkend en beschermd beroep sinds 1992.

Een dierfysiotherapeut heeft dan ook een 6- jarige opleiding achter de rug: een 4-jarige opleiding fysiotherapie (bij mensen) gevolgd door een 2- jarige opleiding "fysiotherapie bij dieren".

Dierfysiotherapie kan preventief, curatief of palliatief ingezet worden.

Bij preventieve zorg kan gedacht worden aan voorkomen van (terugkerende) klachten, sportmedische begeleiding en trainingsadvies.

Curatieve fysiotherapie wordt ingezet bij revalidatie na operatie of blessure die hond of paard heeft gehad. Denk hierbij aan bijvoorbeeld blessures die opspelen bij overbelasting, uitglijden, verstappen, vallen, te ruw spelen of vast liggen.

Palliatieve zorg is voor het verzachten of verlichten van de klachten, wanneer genezing niet meer kan plaatsvinden. Denk hierbij aan de ouder wordende dieren, die stijver worden door artrose (slijtage) of dieren met een aandoening zoals HD bij honden en Kissing spine bij paarden die niet te genezen zijn, maar fysiotherapie nog wel verlichting kan bieden, zodat de kwaliteit van leven hiermee verbeterd kan worden.

De dierfysiotherapeut maakt gebruik van verschillende technieken om de (pijn)klachten en problemen te verminderen. Er wordt onder andere gebruik gemaakt van massage en mobilisatietechnieken, van oefentherapie en fysische techniek.

De dierfysiotherapeut is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor Fysiotherapie bij Dieren (NVFD) .